Maski Czarnej Afryki

„Maski afrykańskie postrzegamy zazwyczaj jako godne podziwu dzieła sztuki, których walory estetyczne są odmienne od europejskich kanonów piękna. Nie są one jednak przedmiotami pozbawionymi życia. Nadają sens rytuałowi, biorą udział w wielkim spektaklu, wypełnionym muzyką, śpiewem i barwnymi strojami tancerzy. Maska jest personifikacją ducha, nadnaturalnego bytu, istoty ludzkiej lub zwierzęcej, która czuwa nad życiem całego plemienia. Sprawia, że to, co pochodzi ze świata wyobraźni, staje się realne i możliwe. Dlatego, człowiek który nosi maskę, traci nie tylko twarz i  własną indywidualność, ale także postać ludzką i całkowicie identyfikuje  się z duchem w niej ukrytym. Staje się łącznikiem pomiędzy duchami i żyjącymi ludźmi. Zgodnie z tradycyjnymi wierzeniami afrykańskimi maska jest nosicielem niezwykłej mocy magicznej, która działa nie tylko na tego, kto ją powołał do życia, ale także na tych ludzi, którzy ją oglądają. Maski pojawiają się w najważniejszych momentach życia mieszkańców Afryki. Towarzyszą obrzędom związanym z magią płodności, inicjacją chłopców, uczestniczą w ceremoniach pogrzebowych, występują w obrzędach tajnych stowarzyszeń. Są używane również przy wielu innych okazjach, w zależności od lokalnych tradycji. Głośne dudnienie bębnów, dźwięki gongów i grzechotek stwarzają atmosferę pełną oczekiwania i podniecenia, zwracając uwagę na maskę, która nadchodzi tanecznym krokiem lub zbliża się w rytmicznych podskokach.”
 
 
więcej przeczytasz w książce  Jolanty Koziorowskiej  „Kontynenty Obyczaje i Kultura. Afryka.”
Publicat, MMV, Poznań

Zobacz również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *